Communicatie door de ogen van een brugpieper.

Middelbare school

Het is alweer een lange tijd geleden, de middelbare school. Ik heb echt de beste herinneringen aan die tijd op het Oelbert gymnasium. Helaas voor mijn zoon wonen we daar niet meer om de hoek. Het is voor hem dus het Theresialyceum geworden. Vol verwachting is hij daar vorige week begonnen. Schoolspullen gekocht, boeken gekaft, rugtas klaar. Na een korte kennismaking begonnen de lessen al vrij snel en hij is heel enthousiast, maar……

Mobiele app Magister/ Meta

Afbeelding

Ze hebben een mooi systeem mam, mijn huiswerk, rooster e.d. komt gewoon op mijn mobiele app en jij krijgt ook een login dan kan je alles volgen. Zo gezegd zo gedaan, de app geïnstalleerd en ik moet zeggen dat werkt super. Totdat leraren blijkbaar nog niet toe zijn aan het vullen van de gegevens.  Onze zoon komt deze week al met een diepe zucht thuis. Mam weet je nog dat we hebben afgesproken dat ik meteen het huiswerk maak op de dag dat we het opkrijgen? Nou de leraren hebben dat nog helemaal niet ingevoerd. Dan hoef ik het ook niet te maken toch?

Consequent gedrag

Tja daar ga je dan met je goede voornemens. Onze zoon heeft net pas een mobiel, maar is aardig thuis binnen de mobiele en digitale wereld. Voor hem is het niets dan logisch dat als je zegt dat je communiceert via deze kanalen dat je dat dan ook consequent doet. Dat er dan een aantal leraren is dat dat nog niet doet, kan er bij hem niet in.

Afspraken nakomen.

Wees niet ongerust, hij maakt braaf zijn huiswerk, Dat zal vast ook nog wel veranderen, maar ik moet meteen denken aan alle beloftes die wij aan onze klanten doen. Hoe vaak ervaren die klanten niet hetzelfde. Incomplete communicatie in de digitale en fysieke wereld. Afspraken die niet worden nagekomen.

Ook hier speelt het aanpassingsvermogen van de organisatie een grote rol. Ik kan niet genoeg benadrukken dat je echt goed in online marketing kan zijn, maar zodra je hele organisatie zich zo gedraagt dat de klant dat ook in alle opzichten zo ervaart dan is het weinig succesvol.

Om mijn zoon nog maar eens te citeren: “Ik heb er niet om gevraagd, ze bieden het aan en dan is het net niet goed, dat schiet dus niet op!”

Tip van de dag is dan ook: doe wat je belooft, en beloof wat je kan doen. Inkopper wellicht, maar blijkbaar nog steeds erg relevant.

Over Profit-Marketing
Brigitte de Leeuw is sinds 2008 zelfstandig ondernemer en directeur van Profit-Marketing in Tilburg. Profit-Marketing is het bedrijf dat winst maakt voor uw onderneming door marketing en cross-channelmanagement. Zij heeft klanten als ING en Rabobank, maar werkt ook veel voor het MKB. De belangrijkste aandachtsgebieden van Brigitte de Leeuw zijn: Interim-management, marketing, communicatie, innovatie, designthinking, social media, coaching en trainingen.

Geef een reactie

