Nieuwe Marketing

Nieuwe marketing bestaat niet

Alle discussies over nieuwe marketing van de afgelopen jaren brengen me dit keer tot een duidelijke stellingname: nieuwe marketing bestaat niet. Marketing en communicatie ging altijd al over dialoog met je klant, samen creeëren en interactie op de manier waarop de klant behoefte heeft.

Er zijn alleen nieuwe middelen. Ik blijf me verbazen dat een hele groep werkenden zichzelf opnieuw heeft uitgevonden. De titels zijn nieuw: online marketeer, communitymanager, seo specialist, social media goeroe, maar het werk is in de basis niet veranderd. Mensen die vroeger al niet de klant vanuit het DNA van de klant benaderden gaan dit niet ineens goed doen omdat er betere middelen beschikbaar zijn.

Wat hoort al jaren bij je werk?

Afbeelding

Heb kennis van het daadwerkelijk gedrag van de klant

Dus geen aannames door het meten van klantloyaliteit of NPS, maar kijk daadwerkelijk naar het gedrag.

Zorg ervoor dat de klant in de gelegenheid is om de dialoog te voeren of de aankoop te doen op de plek waar de klant dat wil. Dus niet zomaar alle social media inzetten, of een community opzetten.

Sluit aan bij de capaciteit van de klant. Dus niet overvoeren met nutteloze zaken, Houd de dingen simpel en spreek met de klant over de zaken waar hij of zij op zit te wachten.

Dit alles deden goede marketeers 10 jaar geleden ook al en de goede van de slechte zijn ook nu nog te onderscheiden doordat ze zich niet op middelen of kanalen richten, maar op de klant.

Zo moeilijk is het niet, waarom kom ik dan zo weinig  goede marketeers tegen? Ben jij een goede marketeer en zo ja waarom? Ik hoor het graag. Ook ben ik op zoek naar voorbeelden van campagnes waar aan alle 3 de kernpunten aandacht is besteed. Heb je ze laat het me weten.

 

Over Profit-Marketing
Brigitte de Leeuw is sinds 2008 zelfstandig ondernemer en directeur van Profit-Marketing in Tilburg. Profit-Marketing is het bedrijf dat winst maakt voor uw onderneming door marketing en cross-channelmanagement. Zij heeft klanten als ING en Rabobank, maar werkt ook veel voor het MKB. De belangrijkste aandachtsgebieden van Brigitte de Leeuw zijn: Interim-management, marketing, communicatie, innovatie, designthinking, social media, coaching en trainingen.

Plaats een reactie