maandag 8 november Brazilië 2010

Zoals beloofd

Ik maak natuurlijk zoals ik heb beloofd een inhoudelijk verslag van de bedrijven die we hebben bezocht, maar interessanter is nog de interactie binnen de groep.Vandaar de korte blog.

Mensen die je overdonderen

Vandaag vertelde ik nog hoe ik me gisteren in het vliegtuig voelde. De groep bestaat uit behoorlijk wat aanwezige personen. Iedereen heeft veel kennis en de een nog meer dan de ander. Hoe je die kennis profileert is ook verschillend. Het is een hele leuke groep met enorm leuke discussies.

Het gaat er ook om hoe je de verschillende bedrijfbezoeken interpreteert.

Ga je uit van wat je al weet, wil je wat leren of je juist profileren. Ik geniet…… zoveel gedrag is er te observeren. Waaronder dat van mezelf.

Een voorbeeld

In het vliegtuig…

Ik zit in het middenpad. Degene links naast me slaapt en heeft het overduidelijk nodig. Degene rechts naast me is nogal aanwezig en heeft ook echt wat te vertellen. Hij maakt me al snel duidelijk dat hij ook nukken heeft en nogal kort door de bocht uit de hoek kan komen. Ook hij slaapt, maar minder diep en ligt eigenlijk gewoon lekker. Ik moet naar de wc. Wat doe ik ga ik hem wakker maken? Met het risico een slechte binding voor de rest van de week of blijf ik gewoon zitten.

Uiteindelijk maak ik hem wakker, maar voor mijn gevoel is de basis van de relatie voor de rest van de week wel anders.  Hij bevestigt dat ook in zijn gedrag. Het heeft vooral met mijn eigen onzekerheden te maken. De grote vraag is natuurlijk waarom ik zijn potentiële behoefte tegenover die van mezelf neerzet. Wat maakt het dat zijn wensen in basis belangrijker zijn dan de mijne? wat is mijn drijfveer?

De overwegingen ongegrond.

Maandag heb ik al wel gemerkt dat het ongegrond is. Natuurlijk heeft hij veel kennis en wijsheid, maar wat ik te bieden heb is anders en van toegevoegde waarde.  Zijn nukken neem ik de rest van de week voor lief, zijn denken adopteer ik en kom vol genoegdoening en met een ervaring rijker weer thuis. De humor delen we gelukkig allebei.

De belangrijkste les

Opkijken tegen iemand is niet verkeerd, je kan er vaak veel van leren. De les om je niet te laten leiden door het gedrag van de ander is ook waardevol. Blijf dicht bij jezelf en je hebt zelfs de meest ervaren persoon nog wat te bieden.

 

Morgen blog ik wel weer over inhoud, maar een kleine lezing over leermomenten kon geen kwaad.

Wakker maken was een goede beslissing 🙂

Over Profit-Marketing
Brigitte de Leeuw is sinds 2008 zelfstandig ondernemer en directeur van Profit-Marketing in Tilburg. Profit-Marketing is het bedrijf dat winst maakt voor uw onderneming door marketing en cross-channelmanagement. Zij heeft klanten als ING en Rabobank, maar werkt ook veel voor het MKB. De belangrijkste aandachtsgebieden van Brigitte de Leeuw zijn: Interim-management, marketing, communicatie, innovatie, designthinking, social media, coaching en trainingen.

One Response to maandag 8 november Brazilië 2010

  1. Pingback: Tweets that mention maandag 8 november Brazilië 2010 « Profit-Marketing -- Topsy.com

Geef een reactie

